Nul punten

Voor de gemiddelde leek is het nieuwe Informatiebeleidsplan van de gemeente nauwelijks te doorgronden. Jammer, want mijn verwachtingen waren best hoog gespannen. Zeker na de informatieronde waarbij ook inwoners van harte werden uitgenodigd om mee te denken en praten over de gewenste kwaliteit van de (geautomatiseerde) dienstverlening van de gemeente. De burgers lieten het die avond helaas wel een beetje afweten, maar de boodschap van de wel in grote getale opgekomen raad- en commissieleden was duidelijk: 'Hou het simpel in Scherpenzeel'. Voorop lopen om met allerlei dure digitale snufjes om de burgers zo breed mogelijk van dienst te zijn werd door de  meerderheid van de aanwezigen niet als een aanwinst beoordeeld.

Na het doorworstelen van 22 pagina's managementjargon over doorontwikkelingen, dienstverleningsconcepten, sociale innovatie, applicatierationalisatie etc., etc. ben ik weinig wijzer geworden. 'Hou het simpel' heeft in de kringen van externe deskundigen en managementbureaus toch kennelijk een heel andere betekenis. In het plan, met de ondertitel 'strategische visie en tactisch beleid' versie 1.0, wordt weliswaar veel tekst geproduceerd, maar een concrete en overzichtelijke schets van hoe de digitale dienstverlening van de gemeente Scherpenzeel er in de toekomst uit moet gaan zien heb ik er eigenlijk niet uit kunnen halen.

Hopelijk heeft de politiek het tussen de regels door wel begrepen, want zij zullen er binnenkort toch iets van moeten gaan vinden. Als ze tenminste niet, net als ik, zijn afgehaakt bij het lezen dat voor digitaal en papierarm samenwerken op het gemeentehuis een ambtenaar 3.0 nodig is; oftewel een ambtenaar die volgens de beschrijving middenin de samenleving staat, met inwoners en ondernemers werkt aan een betere samenleving en de aanpak van actuele vraagstukken zoals in het sociale domein en de omgevingswet. Maar misschien ben ik de enige die zich rot ergert aan die 'punt-nul' rage in de huidige bestuurscultuur. Bij projecten, zoals bijvoorbeeld FrisValley 1.0, 2.0 of 3.0, is het doel daarvan duidelijk: continuïteit bewerkstelligen. De toepassing van 'punt-nullen' bij ambtenaren lijkt echter meer op een soort uitdelen van rugnummers.

Noem het maar aangeboren journalistieke nieuwsgierigheid, maar ik ben toch maar eens het internet op gegaan om te kijken of andere gemeenten zichzelf dezelfde onzin laten aanpraten. Het bureau dat het Informatiebeleidsplan voor Scherpenzeel heeft opgesteld dient ook andere gemeenten van advies inzake hun digitale dienstverlening. Na het vinden van twee andere klanten kon ik mijn conclusie trekken, namelijk exact dezelfde. Onderscheidt het Informatiebeleidsplan van de gemeente Harderberge zich nog op wat kleine onderdelen van dat van Scherpenzeel, het Informatiebeleidsplan van de gemeente Drimmelen is tot en met de hele layout en investeringsopzet vrijwel identiek aan Scherpenzeel.Een opdracht als 'Hou het simpel' kun je natuurlijk op verschillende manieren interpreteren. Maar ik zou deze 1.0 versie toch nul punten geven. 

Margreet Hendriks