• Margreet Hendriks

Campagne voor promotie dorp: 'Scherpenzeel is heerlijk'

SCHERPENZEEL 'Scherpenzeel is een buitengewoon dorp dat voor iedereen wat te bieden heeft. Beleef de rust. Beleef de ruimte. Beleef Scherpenzeel. Heerlijk Scherpenzeel.' Deze boodschap draagt de gemeente uit in een promotiecampagne waarvoor burgemeester Ben Visser vorige week het startschot heeft gegeven tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie in De Breehoek.

Margreet Hendriks

De promotiecampagne, die gericht is op inwoners, bezoekers en ondernemers, is één van de actiepunten uit de Nota Economisch Beleid Scherpenzeel die vorig jaar door de gemeenteraad is vastgesteld. Hoewel de lancering van de campagne voor de meeste aanwezigen als een complete verrassing kwam, is er volgens de burgemeester in de afgelopen periode door een aantal enthousiaste inwoners en ondernemers, onder leiding van het in Scherpenzeel gevestigde reclamebureau 'Zeker Zichtbaar', hard nagedacht over 'het merk Scherpenzeel' en hoe dit in de markt te zetten. ,,Nadat ik als burgemeester de euvele moed had om de discussie over het promoten van Scherpenzeel in de Nota Economisch Beleid aan te zwengelen, is er een heel proces van meningsvormen, gedachtewisseling en creatief ontwerpen op gang gekomen. Ik ben heel blij met het resultaat'', liet Visser weten.

De inhoudelijke presentatie van de promotiecampagne werd gegeven door Henk den Boer van Zeker Zichtbaar. ,,In reclametermen noemen we dit citymarketing'', lichtte Den Boer toe. Hij legde uit hoe gekeken is naar de sterke 'verkooppunten' van het dorp, waarbij de keuze is gemaakt om de campagne te richten op bezoekers, bewoners en bedrijven. ,,Want Scherpenzeel is een leuk dorp om te wonen, heeft voor bezoekers het nodige te bieden en is een aantrekkelijke vestigingsplaats voor ondernemers´´.Een belangrijk onderdeel van de campagne is een promotievideo, waarin een fraai beeld wordt gegeven van het dorp Scherpenzeel. De video staat op Youtube en is ook te zien via een link op de gemeentelijke website.

Een ander belangrijk element in de campagne is de mogelijkheid om zelf - als bezoeker, als inwoner of als bedrijf - aan te geven waarom het zo fijn wonen, recreëren of werken is in Scherpenzeel. Daarvoor is een logo ontworpen 'Heerlijk... Scherpenzeel', waaraan iedereen een eigen invulling kan geven. Het is de bedoeling dat ook lokale ondernemers dit logo met hun eigen invulling (bijvoorbeeld 'Heerlijk wonen in', 'Heerlijk bouwen in', 'Heerlijk eten in' of 'Heerlijk winkelen in') bij hun activiteiten gaan gebruiken.

Onder de bezoekers van de nieuwjaarsreceptie waren veel positieve reacties te beluisteren over de promotiecampagne.

Aan iedereen werd ook een ansichtkaart uitgereikt, waarop men zelf kan aangeven wat Scherpenzeel voor hen zo bijzonder maakt. Het is de bedoeling dat deze ansichtkaart in de komende periode bij alle inwoners van het dorp op de deurmat valt. De persoonlijk ingevulde kaarten kunnen tot en met vrijdag 10 februari worden ingeleverd bij één van de volgende adressen: Jumbo, Marktstraat 11, Frutsels Wonen, Dorpsstraat 261, Keurslager Van Baaren, Dorpsstraat 140, Gemeente Scherpenzeel, Stationsweg 389a. Onder de inzendingen worden tien streekproductenpakketten verloot. Kinderen kunnen 'Heerlijk kleuren in Scherpenzeel'; voor hen is een kleurplaat beschikbaar op dezelfde adressen. De kleurplaat wordt ook afgedrukt in de Scherpenzeelse Krant van dinsdag 17 januari 2017. Er zijn vijf leeftijdscategorieën. Voor de mooiste kleurplaten worden, per leeftijdscategorie, cadeaubonnen van Intertoys beschikbaar gesteld. De kleurplaten kunnen, net als de ansichtkaarten, tot en met vrijdag 10 februari 2017 worden ingeleverd op de hierboven vermelde adressen.