• STEV
  • STEV

Stakende leraren zoeken naar oplossing voor werkdruk

SCHERPENZEEL Medewerkers van de vijftien STEV-scholen uit de regio hebben de eerste stakingsdag van het onderwijs gebruikt om na te denken over mogelijke oplossingen voor de werkdruk in het onderwijs. ,,Wat een prachtige en inspirerende ochtend was dit en wat zijn er goede concrete acties bedacht", zegt STEV-bestuurder Karen Peters. ,,Vanuit vrijwel alle STEV-scholen waren collega's aanwezig die samen meedachten aan mogelijke oplossingen."

Vandaag en morgen wordt er gestaakt in het onderwijs. Ook de meeste scholen van STEV zijn gesloten. ,,De bonden hebben tot deze staking opgeroepen om de loonkloof tussen het primair onderwijs en voortgezet onderwijs te dichten en het carrièreperspectief van schoolleiders te vergroten. Daarnaast slaat op steeds meer basisscholen het lerarentekort toe, waardoor noodgedwongen groepen naar huis worden gestuurd, vacatures niet tot lastig in te vullen zijn met kwalitatief goed personeel en bij ziekte onbevoegden voor de klas staan", aldus Peters.

De enorme urgentie van het maatschappelijke personeelsprobleem en de grote werkdruk zijn ook zichtbaar bij de STEV scholen, zegt Peters. ,,Deze maatschappelijke problemen, die ook bij STEV worden ervaren, zijn niet eenvoudig op te lossen. Maar bij STEV nemen we de zaak ook in eigen hand."

VERGELIJKING MET ZORG Daarom werd donderdagochtend een meedenkochtend voor de collega's gehouden. Peters: ,,Onder leiding van de organisatie Tante Lean is nagedacht over mogelijke oplossingen voor de ervaren werkdruk. Aan de hand van verschillende werkvormen en al 'scrummend' is in drie uur het thema werkdruk verkend. Vol energie en enthousiasme zijn de collega's aan de slag gegaan om tot een eerste aanzet van werkdrukvermindering te komen." Bij één van de werkvormen werden werkdrukthema's die in het onderwijs spelen vergeleken met thema's in de zorg. Dit werd gedaan door vragen te stellen aan twee medewerkers van stichting Amerpoort.

EERSTE STAP Concreet heeft de groep drie thema's vastgesteld waar de te vormen ontwikkelgroep nu verder mee gaat. ,,Het betreft 'werken aan professionele autonomie', 'het toetsen van acties aan het belang voor de ontwikkeling van de leerling' en 'het easycratisch maken van de administratie'", legt Peters uit. Ze kijkt terug op een goede ochtend. ,,Alle deelnemers waren super enthousiast over de werkwijze en opbrengst en gaven aan dat deze uitkomsten op korte termijn ook met de elders actievoerende teamleden moeten worden gedeeld. Wat ons betreft is dit een eerste stap is in het vergroten van het werkplezier en het versterken van de positie van de onderwijsprofessional. Want bij STEV werken de collega's elke dag snoeihard aan het geven van kwalitatief goed onderwijs aan de aan ons toevertrouwde leerlingen en dat blijven we graag doen!"

STEV bestaat uit vijftien openbare en zelfstandige basisscholen in de regio rond Amersfoort. De scholen die bij STEV zijn aangesloten zijn Daltonschool Corlaer in Nijkerk, de Uitkijck in Baarn, PWA in Soest, De Buut in Soest, De Eglantier in Soest, De Startbaan in Soesterberg, OBS De Regenboog in Voorthuizen, Lange Voren in Barneveld, Plantijn in Barneveld, de Zandbergschool in Barneveld, OBS De Lijster in Barneveld, de Griftschool in Woudenberg, Jan Ligthartschool in Woudenberg, de Dorpsbeuk in Scherpenzeel en 't Kruisrak in Bunschoten-Spakenburg. Meer informatie op www.stev.nl.