• Tim Sekac

Petitie voor heropening van spoorlijn

SCHERPENZEEL Een treinstation in Woudenberg of Scherpenzeel, toekomstmuziek?

De student Tim Sekac stelde een petitie op om het spoor van Amersfoort naar Kesteren opnieuw in het leven te roepen. Inmiddels staan er 250 handtekeningen onder de petitie van Sekac . Bij enkele duizenden handtekeningen biedt hij de petitie aan de provincies Utrecht en Gelderland en de Nederlandse Spoorwegen aan. Dat zou uiteindelijk kunnen betekenen dat het spoor door Woudenberg en Scherpenzeel opnieuw aan gelegd gaat worden.

ONLINE PETITIES Sekac is student en fan van treinen. Hij onderzoekt diverse tracé's waar vroeger treinverkeer was en waar inmiddels andere vormen van vervoer en soms zelfs geen alternatief vervoer is. Hiervoor stelt hij petities op die hij online zet.

Het tracé Woudenberg-Scherpenzeel-Veenendaal-Rhenen werd 28 mei 1972 gesloten, vanwege beëindiging van het goederenvervoer. Leusden Pon-Woudenberg-Scherpenzeel werd gesloten in 1988 en aansluitend tot aan de Leusbroekerweg in Leusden opgebroken.

Het overgebleven deel Amersfoort - Leusden wordt de Ponlijn genoemd. Hier rijden nog vrijwel elke werkdag autotreinen vanuit Duitsland naar importeur Pon.

TREINENFAN ,,Van jongs af aan ben ik fan van treinen. Het is mijn favoriete vorm van vervoer. Ik woon nu in Amsterdam en reis vaak met de trein. Inmiddels heb ik veertig petities lopen door heel Nederland. Via lokale media en internet probeer ik er aandacht voor te vragen". Veel plaatsgenoten weten nog wel dat er een spoorlijn door Woudenberg en Scherpenzeel liep. ,,Treinreizigers die vroeger de trein van Amersfoort naar Kesteren namen en nu nog van Kesteren naar Nijmegen reizen, hebben belang bij het opnieuw aanleggen van deze verbinding, denk ik".

De ondertekenaars van de petitie zouden het fijn vinden als de verbinding Amersfoort-Rhenen-Kesteren terugkomt en doorrijdt naar Nijmegen. ,,Een trein is altijd veel beter, schoner, sneller en comfortabeler dan een bus. Mogelijk komt er een (HSL)trein van Amersfoort naar Nijmegen via Rhenen en Kesteren. De route is 56 kilometer, waarvan circa 38 kilometer spoor al bestaat. Er ontbreekt 8 kilometer spoor over de oude spoordijken van Leusden naar Veenendaal en van Rhenen naar Kesteren. Bij Zetten-Andelst moet een afbuiging naar rechts richting Nijmegen CS komen. Nieuwe stations in Leusden, Leusden Zuid, Woudenberg-Scherpenzeel", vat Sekac de petitie samen.

Zijn doel met de treinpetities is vooral het vervoer duurzamer te maken in Nederland. De reacties op zijn petitie lopen uiteen van 'droom maar lekker verder' tot 'goed idee'. Wie de petitie ondertekent, kan ook een reactie achterlaten. Op de Facebook-pagina van Petities.nl is de petitie te vinden onder de zoekterm 'spoor amersfoort kesteren'. En op www.amersfoortkesteren.petitie.nl kan men de petitie inzien en eventueel ondertekenen. Sekac verwacht dat er in de komende maanden meer ondertekenaars bijkomen. Hij schat de kans dat er animo is voor een hernieuwde spoorverbinding in deze dorpen als heel reëel.