• De nieuwe Glashorstschool is ontworpen door architectenbureau De Zwarte Hond.

    Janneke Hek

'Speelse raamverdeling en tapijt'

SCHERPENZEEL Directeur Jan Bos loopt met een glimlach door het onlangs opgeleverde schoolgebouw. De nieuwe Glashorstschool is een feit. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, de oplevering werd later dan verwacht maar nu is er vooral trots. ,,Begin februari gaan we over. De leerkrachten en de leerlingen kunnen niet wachten om te verhuizen.”

En dat is begrijpelijk voor wie rondloopt in de school. Ruim, hoog, licht en modern zijn termen die in je opkomen. Het schoolbestuur heeft zich uitdrukkelijk bemoeid met de inrichting en indeling van de school en ervoor gezorgd dat plafonds hoger en anders uitgevoerd werden. ,,En als klap op de vuurpijl bekostigden zij het elfde lokaal uit eigen zak. Dit lokaal bleek broodnodig te zijn. Anders zou de school nu al te klein zijn”.

MEER DAN CITO-CIJFER De school is volop aan het groeien, in de bovenbouw is er een leerlingenstop. ,,Wat je ziet is dat ouders een keuze maken tussen onze school en de Korenmaat. Wij hebben geen continurooster, de lunchpauze is wat ons betreft een belangrijk rustmoment. Dit is een bewuste keuze. We zijn kindgericht als school. Het welzijn van de leerlingen gaat voor. Een kind is meer dan een CITO-cijfer”, betoogt Bos.

Hij is samen met collega’s Henkjan Ebbers en Jolanda Boonzaaijer nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe school. ,,We zaten er met onze neus bovenop. Alsof het ons eigen huis was. Niet bemoeizuchtig, wel betrokken”, lacht de schooldirecteur. De school is ontworpen door architectenbureau De Zwarte Hond. Speelse raamverdeling, waaronder een ronde glaswand aan de voorkant van de school. ,,De redenering van de architect is dat de voorkant de plus moet zijn van de school, met de dakterrassen en ronde gevel en de achterkant wat simpeler. En dat is mooi uitgepakt vinden wij”. De naam van de school staat in grote goudkleurige letters fier op de gevel.

HARD GEWERKT De lokalen zelf zijn extra ruim, zestig vierkante meter. En ook hier grote ramen. Op de vloer vloerbedekking. ,,Ik zit al 42 jaar in het onderwijs en ik vind tapijt in een klas geweldig. De warme huiselijke uitstraling. En ook het geluid van schuivende stoelen en kinderstemmen wordt gedempt. Er is gekozen voor drie kleuren”. De bovenbouwklassen bevinden zich op de bovenverdieping. Hier zijn aan twee zijden dakterrassen gerealiseerd waar leerlingen bij mooi weer buiten kunnen werken en leren. Ook komen in de gemeenschappelijke ruimte boven picknicktafels waar de scholieren overblijven tussen de middag. Beneden bevindt zich de onderbouw. Aan het schoolplein wordt nog hard gewerkt. Een plus noemt Bos het dat er vanaf het plein toegang is tot een toilet. ,,Nu hoeft een kind niet de school in met zand aan de schoenen”. In de hal beneden zijn nissen gemaakt waar leerlingen of leerkrachten kunnen zitten om te werken. De verhuizing staat gepland voor begin februari. ,,Ons doel is om met z’n allen vanaf de huidige locatie aan de Walstrolaan naar de nieuwe school te wandelen. Zo gingen we ook weg uit onze oude school. En we plannen later nog een kijkmoment voor ouders en verzorgers, maar de kinderen gaan bij onze school altijd voor.”