• RBT KAN

Gelderse toerismebureaus zetten in op beleving

SCHERPENZEEL De vier Gelderse Bureaus voor Toerisme willen de beleving van toeristen verbeteren. Stichting Achterhoek Toerisme, RBT KAN, RBT Rivierenland en VisitVeluwe hebben daarvoor het 'Manifest Grip op Ontwikkeling 2019-2022' opgesteld. Het manifest is donderdag overhandigd aan Bea Schouten, gedeputeerde van de Provincie Gelderland en onder meer verantwoordelijk voor toerisme & recreatie. 

Gelderland kan volgens de RBT's meer profiteren van de ontwikkelingen in het inkomend en binnenlands toerisme. De regionale bureaus willen vanuit hun onafhankelijke rol de ondernemers en overheden helpen de kansen daarin niet alleen te signaleren, maar ook op te pakken. Op die manier kan de voor Gelderland zo belangrijke vrijetijdseconomie verder groeien. Uitgangspunt van het manifest is de beleving van de (potentiële) bezoeker en bewoner. De bureaus willen die beleving samen met hun meer dan duizend partners in het bedrijfsleven en de publieke sector verder verbeteren via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing.

TOPBESTEMMING ,,Gelderland is een topbestemming als het gaat om bezoekers uit eigen land en wordt daarnaast ook steeds meer gevonden door de buitenlandse bezoeker'', melden de RBT's in een persbericht. ,,De vrijetijdseconomie vormt met 6,3 procent van de werkgelegenheid een substantieel deel van de provinciale economie: dat is groter dan bijvoorbeeld de landbouw. De trends voorspellen een hele lichte groei in het aantal binnenlandse bezoekers en een forse toename van het aantal buitenlandse bezoekers. Dat biedt kansen maar ook uitdagingen en het vraagt om weloverwogen keuzes op basis van kennis, gericht op groei van het welzijn van de inwoners van Gelderland.''

CUSTOMER JOURNEY In opdracht van gemeenten en bedrijfsleven, en in samenwerking met de Provincie, bevorderen de vier RBT's het bezoek en verblijf aan de Achterhoek, Rivierenland, de Veluwe, de regio Arnhem en het Rijk van Nijmegen. De RBT's overzien de customer journey: de totale reis die de gast maakt van inspiratie/oriëntatie op een bestemming tot en met de waardering over het bezoek achteraf. Door het overzicht dat zij hebben kunnen de RBT's de partners in de provincie helpen die customer journey te beïnvloeden.

Herre Dijkema, namens de vier RBT's: ,,Wij willen de Provincie Gelderland en onze partners in het bedrijfsleven en publieke domein graag beter ondersteunen en adviseren om zo met elkaar het toeristisch aanbod in Gelderland beter te positioneren. Het uiteindelijk doel is de bezoeker beter te bereiken en ze de optimale beleving van de verschillende regio's in Gelderland te bieden."  

VOORSTELLEN De visie van de Gelderse RBT's is dat zij samen met de partners in het veld de customer journey willen beïnvloeden via vier pijlers: kennis, ontwikkeling, informatie en marketing. ,,Dat wil zeggen: met een gedegen kennis weten wat men moet ontwikkelen om succesvol te zijn en dat men daarna door een goed beheer van informatie de meest effectieve marketing kan bedrijven. Per pijler hebben de RBT's concrete voorstellen gedaan, denk aan het verzamelen van data van (potentiële) bezoekers, het stimuleren van ontwikkelingen in het toeristisch aanbod, het delen van kennis met ondernemers en overheden en slimmere marketingcommunicatie.''

Gedeputeerde Bea Schouten is blij met het manifest: ,,Mooi dat de Gelderse Bureaus voor Toerisme met dit aanbod komen aan hun partners in de toeristische sector. De vier pijlers sluiten ook goed aan bij onze Gelderse aanpak 'Beleef het in Gelderland'."